Followers

Sebelum Kau & Aku Bersatu

                                         
          peringatan:entry nie panjang..so,sapa yg nak baca tu..tafaddol..^^,

Ada masa yang cukup untuk menimba ilmu dan menguprade iman semahunya. Atau ada masa untuk mencari pekerjaan yang baik dan bekerja bersungguh-sungguh sebagai persediaan untuk ke zon yang seterusnya iaitu alam rumahtangga. Dengan kata lain, masa single inilah dimanfaatkan sebaiknya untuk memantapkan sahsiah diri dan menyediakan diri sebagai orang yang betul-betul ready menempuh kehidupan berumahtangga yang lebih mencabar. Orang yang menganggap single adalah waktu terbaik untuk berkawan bebas tanpa batasan adalah orang yang sempit pemikirannya. Ia mengikut nafsunya, bukan tunduk pada imannya. 

Namun, sepi itu datang lagi? Baik, tak mengapa. Saya ada solusinya. Saya senaraikan dulu nikmat-nikmat yang dibentangkan oleh Allah di dalam Syurga menurut Surah al-Waqi'ah ini:

  • Duduk di dalam Syurga itu di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan permata. Sambil berbaring di atasnya dengan berhadap-hadapan. (ertinya menduduki tempat duduk yang menyenangkan yang dapat saling berhadapan satu sama lain)
  • Dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka.  Dengan membawa piala-piala minuman dan teko-teko serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir.
  • Dapat minum arak special yang tidak memabukkan atau memeningkan kepala.
  • Ada buah-buahan special (seperti buah bidara yang tidak berduri, pisang Syurga) dan daging-daging burung yangspecial mengikut citarasa masing-masing. Air sungai yang lazat sentiasa mengalir. Kesemua ini tidak putus-putus dan tidak akan pernah habis selama-lamanya.
  • Dilayani oleh Huurul 'Ein bidadari-bidadari yang cantik parasnya, tidak ada setandingnya di dunia ni, tiada sesuci, sebersih, seputih, semulus, segebunya dan mereka ini dara selama-lamanya. Dikatakan dalam kitab tafsir, bidadari adalah makhluk lain yang diciptakan Allah dalam bentuk pemuda-pemudi yang sedap mata memandang dan boleh dinikmati penghuni syurga.
  • Tidak ada satu pun perkataan yang buruk-teruk akan didengari dalam Syurga melainkan yang baik-baik belaka. Ucapan "Selamat! Selamat!" diucapkan antara satu sama lain.

Kalau nak saya huraikan satu persatu secara lebih terperinci lagi tentang nikmat-nikmat dalam Syurga ni, memang tak tertulislah di blog ini. Cuma bila sebut Syurga, terbayang dalam kepala kita, Syurga ni tempat yang indah. Ada segalanya yang kita nak. Lebih indah, lebih moden, lebih canggih dari dunia kita ni. Janganlah kita fikir, "alah, kat Syurga bukan ada internet, bukan ada PS3". Saya jawab, "Pernah masuk Syurga ke tahu ada tade?"

Kalau boleh, biar otak kita dipengaruhi kuat dengan nikmat-nikmat janji Allah ni, contohnya:

"Aku target nak dapat Ainul Mardhiyyah (nama bidadari syurga), aku nak Hurul 'Ein (bidadari syurga juga). Mereka ni lebih cun dari awek-awek cuns yang ada di dunia ni. Persetankanlah awek-awek yang duk posing2 di facebook tu. Nantilah wahai bidadari2 syurga, aku pasti dapat kamu semua. Mulai hari ini, aku nak rajin pergi masjid untuk berjemaah. Lawan malas juga satu perjuangan!"
Apa kaitan segala nikmat ini dengan kesepian yang melanda?


Sepi logiknya datang bila anda tidak sibuk dengan sesuatu. Ada waktu lapang terbuang. Mana mungkin orang yang sibuk tiba-tiba merasa sepi? Jadi, bila datangnya sepi, fikirlah bagaimana caranya untuk meraih segala nikmat di Syurga Allah ini. Antaranya fikir:

1. Bagaimana caranya untuk aku solat lima waktu dengan mengurangkan rasa malas ketika bersolat?
2. Bagaimana caranya untuk aku cuba praktiskan solat-solat sunat sekurang-kurangnya Solat Sunat Dhuha setiap hari?
3. Bagaimana caranya untuk aku bangkit di sepertiga malam untuk melaksanakan Tahajjud?
4. Bagaimana caranya untuk aku jadi lebih soleh dan solehah?

Bila dah ada jawapannya, susun-atur baliklah hidupmu. Biar hidup lebih bermakna. Bila kita sibuk untuk melaksanakan solat-solat ini sahaja, sudah cukup untuk membuatkan kita tak ada masa nak layan sepi. Hidup penuh beribadah. Letakkan dalam kepala:

"Pasangan yang ditakdirkan akan datang jua dengan usaha bila tiba masanya yang telah ditetapkan Allah. Sabarlah."
Semua nikmat dalam surah ini mampu digapai bila kita dah jadi lebih better dari semalam. Setiap hari upgrade diri. Setiap hari cuba jadi yang terbaik. Untuk apa semua ini? Supaya tidak malu berhadapan dengan Allah dan Rasulullah di akhirat nanti. Masa muda lah ada kudrat yang cukup. Bila masa-masa muda kita dah biasa rajinkan diri bersolat sebagai contoh, masa-masa tua nanti akan secara automatiknya biasa buat rajin bersolat dan solat malam.

Jika masa muda tak biasa, masa tua lagilah liat. Tidak logik bila masa muda malas ke kuliah agama, masa tua tiba-tiba menjadi rajin, kecuali bila betul-betul dah insaf. Tapi, benarkah kita sempat insaf dan berubah masa tua nanti? Jangan sampai sakit dan tak berdaya baru kau nak ingat Dia. Ingat, amalan masa muda lebih berkualiti dari amalan masa tua.
wallahualam..ikutilah gaya hidup sepertimana dalam surah alwaqi'ah

by:selamat tinggal.blogspot.com

5 ulasan:

  1. syukran your entry is quiet touching me
    ---> but the domo arh

    BalasPadam
    Balasan
    1. afwan..okey2..nak tukar cursor nie^^

      Padam
  2. Balasan
    1. Hehe..okey afwan fikar... ai tau plak nama aqu leleng yaa ^_^

      Padam

silalah komen okey:)